Numero dos - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Tom Classens - WaarBenJij.nu Numero dos - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Tom Classens - WaarBenJij.nu

Numero dos

Blijf op de hoogte en volg Tom

04 September 2014 | Spanje, Pamplona

Hola mensen!

Ik denk dat het weer tijd is voor een kleine update. Ondertussen zit ik hier anderhalve week en heb ik al veel dingen gedaan en gezien.
In de middag van donderdag 28 augustus ben ik het oude gedeelte van Pamplona maar is gaan verkennen. Echt een plaatje! Smalle straatjes met hoge gebouwen, mooie pleinen en vele barretjes. Ondertussen weet ik een beetje hoe het in elkaar steekt, maar het is echt een wirwar van straatjes. Aangezien ik nog onder de categorie toerist viel ben ik ook maar een kathedraal ingegaan. Een groot prestigieus gebouw waar ik braaf doorheen ben gelopen inclusief een map met uitleg. Echter ging het mij voornamelijk om het bezoek aan de klokkentoren, maar dit zat er helaas niet in aangezien deze alleen om 11:30 en 15:30 is. Met deze kennis op zak ben ik ’s avonds de stad ingegaan om wat drankjes te doen. Nu blijkt dat de donderdagavond hier gekke werk is. Bijna alle barren verkopen dan pintxos (kleine hapjes) inclusief een biertje voor €2,-. Dit is goed bekend onder de lokale bevolking en studenten, en de straten zitten dan ook vol met mensen. Letterlijk zitten, want iedereen eet en drinkt dan op straat als een soort van zwerver. Uiteindelijk was dit een geslaagd avondje en kon ik vrijdag fris en fruitig verschijnen op de welkomsmeeting. Deze meeting begon al leuk, aangezien deze in het Spengels was (Spaans & Engels). Ondanks mijn beperkte vocabulaire heb ik me aardig weten te redden. Na een map te hebben gekregen vol met informatie en een tour over de campus was ik helemaal op de hoogte. In de avond zijn we weer naar de oude stad gegaan om daar met een kleine 30 Erasmus studenten het weekend in te luiden. Zaterdag was dan ook een lekkere uitslaap dag en na een skype-sessie met Milou heb ik nog wat Spaans geoefend. In de avond hadden Carol, Alberto (mijn ‘huisbazen’) en ik wat mensen uitgenodigd om hier in de flat te komen eten en een drankje te doen. Uiteindelijk zijn we pas om 2:45 pas richting de stad gegaan. Als het aan mij ligt mag dat wel wat eerder :p Echter gaven ze zelf toe dat het normaal toch wel iets eerder is, maar over het algemeen toch wel 1,5 uur later dan in Nederland. Tijdens deze nacht heb ik samen met Hanza (een Tsjech), Fabian (flatgenoot) en Andi (Duitser) afgesproken dat we zondag de bergen in zouden gaan. Het mooie is dat Hanza naar Pamplona is gekomen met zijn eigen auto en dit is dus ideaal om de omgeving te verkennen. Rond 13:00 zijn we richting de bergen vertrokken en dit heeft mooie plaatjes opgeleverd.
Afgelopen maandag is voor de studie een soort van begonnen, want toen ben ik van start gegaan met de intensieve Spaanse cursus die een week duurt. Maandagochtend om 9:30 begon het met een test om te kijken in welke groep je hoorde. Ik begreep amper wat er stond dus je kunt wel indenken dat ik op het laagste niveau ben geëindigd. Samen met nog 20 andere studenten heb ik deze week dan ook veel Spaans gehoord en geleerd. Het leuke is dat ongeveer 80% van mijn klas bestaat uit Chinezen. Los van het feit dat ze moeite hebben met de klanken blijft het toch een compleet andere cultuur in hun doen en laten (lees: bijzonder). Ondertussen weet ik al wat basis grammatica zaken, kan ik de tijd vertellen in het Spaans, ken ik de getallen redelijk en is mijn vocabulaire uitgebreid. Het was echt weer alsof ik in groep 3 zat, want ondanks dat onze lerares alleen Spaans sprak werden er handsignalen gebruikt en soms ook geluiden als het bijvoorbeeld om een varken ging. Verder werden er ook blaadjes uitgedeeld met plaatjes en opdrachten. Achja, we moeten ergens beginnen natuurlijk.
Gisteravond ben ik nog op stap gegaan in een bar/club genaamd Valentino. Ik geloof dat er 200 mensen binnen stonden en nog is 300 buiten en het was dan ook pittig druk. Ondanks dit ben ik vanochtend braaf naar de uni gegaan en heb ik wat slaap ingehaald tijdens mijn siësta, want daar is het toch voor bedoeld.
Morgenvroeg ga ik de stad in met mijn Spaans groepje en gaan we onze opgedane kennis van de week in de praktijk brengen bij een museum en een winkel. Volgende week zijn er nog wat introductieactiviteiten, aangezien er dan nog meer Erasmusstudenten arriveren die niet meedoen aan de intensieve cursus. Als het goed is beginnen die week erop de colleges, maar ik moet me nog eerst inschrijven voor de cursussen die ik wil gaan volgen. In mijn volgende verhaal zal mijn definitieve keuze van cursussen ook vast aan bod komen. Ik ga mij zo maar is klaarmaken, want aangezien het donderdag is, is het weer tijd voor pintxos! P.s. tot nu toe bijna iedere dag zon gehad en rond de 30 graden.

Adios amigos

  • 06 September 2014 - 17:20

    Sur:

    Leuk geschreven broer, heb je feeling voor ;)
    Tof dat je al vanalles hebt ondernomen! Die oude stad, smalle straatjes, mooie pleinen en Pintxos: sounds good! Geniet er maar lekker van...
    Benieuwd trouwens welke cursussen je gaat volgen! Tot gauw weer, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Hola! Dit is dus mijn blog waar ik hopelijk al mijn verhalen en avonturen aan jullie kwijt kan. Veel lees plezier! Saludos Tom

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 825
Totaal aantal bezoekers 2203

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 29 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: